اصول هایپرمارکت داری و سوپرمارکت داری
آیا تا به حال پیش آمده که گرسنه باشید و به سوپرمارکت یا هایپرمارکتی مراجعه کنید و بعد از پایان خریدتان از دیدنِ کالاهایی که خریدهاید و از اینکه خیلی بیشتر از مقداری که در نظر داشتهاید خرج کردهاید شوکه شوید؟
شاید هم بعد از بازگشت به خانه، به کالاهای خریداریشده نگاهی بیاندازید و با خودتان فکر کنید: آخه چرا اینها رو گذاشتم توی سبد خرید خودم؟!
اگر اینطور است، پس شما هم به دامِ یکی از همان تلههایی افتادهاید که سوپرمارکتها و هایپرمارکتها با بهکارگیری تکنیکهای خاص روانشناسی برای شما گسترانیدهاند تا شما را به خرید بیشتر، بیشتر از حد نیازتان، ترغیب کنند!
سالهاست که سوپرمارکتها و هایپرمارکتها افراد متخصص و روانشناسان زبده را به کار میگیرند تا، صرفِ نظر از اینکه واقعاً به چه کالاهایی نیاز دارید، با برانگیختنِ حس یا افکار خاصی در شما، به خریدی بیش از آنچه برایش برنامهریزی کردهاید ترغیب کنند.
به موارد زیر توجه کنید:
- پخت نان در داخل سوپرمارکت یا هایپرمارکت: بوی مطبوع نان تازه و گرم، هر مشتریای را که وارد فروشگاه میشود دچار دلضعفه و اشتهایش را تحریک میکند. یک مشتری گرسنه، کنترل زیادی روی خریدهایش نمیتواند داشته باشد.
- پخت، تهیه و فروش غذاهای سرپایی و سبک اما خوشطعم و خوشعطر در محل دربِ ورودی هایپرمارکت یا پشت شیشهی ویترینِ آن که در معرض نور طبیعیِ فضای بیرونیِ فروشگاه نیز قرار داشته باشد، اشتهای هر مشتری را برای ورود به فروشگاه و خرید بیشتر برمیانگیزد.
- جدا و دور از هم قرار دادنِ مواد غذاییِ پُرمصرف مانند شیر و نان در نقاط مجزایی از فضای سوپرمارکت یا هایپرمارکت، مشتری را ترغیب میکند تا برای تهیهی همهی آنها، از تمام قسمتهای فروشگاه عبور و بازدید کند.
- انتهای راهروها و سرقفسهها، مملو از کالاهای فروش ویژه است. مشتریها از این قسمتها بسیار بازدید میکنند. این محلها، فضای مناسبی برای فروش کالاهای خاص هستند.
- کالاهای گرانقیمت با درصد سود بالا را در قفسههایی قرار میدهند که با چشم مشتریان همارتفاع و همسطح باشد. تولیدکنندهها و واردکنندهها به سوپرمارکتها و هایپرمارکتها سود و آفِرهای بالاتری پیشنهاد میکنند مشروط بر اینکه کالاهای آنها را در قفسههای همسطح و همارتفاع با چشم مشتریان قرار دهند.
درباره این سایت